Hoe kan ik anderen overtuigen van mijn ideeën? Hoe krijg ik mensen mee in mijn verhaal? Vraag jij je ook af welke argumenten je best gebruikt om zo overtuigend mogelijk te zijn? Of je best ‘op emotie speelt’ of net niet? En hoe je best vorm en inhoud in balans kan brengen? Op deze en andere vragen krijg je in deze opleiding antwoorden… telkens met een psychologische twist.
Inhoud
Aspecten van de zender
Elementen van je imago die een impact hebben op overtuigingskracht;
De rol van sympathie en geloofwaardigheid.
Aspecten van de boodschap
Hoe je jouw boodschap opbouwt en zo krachtig mogelijk maakt;
Het effect van angst in jouw boodschap;
De rol van charismatechnieken in je boodschap.
Aspecten van de ontvanger;
Beïnvloedingstechnieken die werken in het hoofd van de ontvanger;
De perceptie van je overtuigende boodschap;
Het gebruik van rationele of emotionele argumenten;
Hoe jouw ontvanger je overtuigende boodschap zal verwerken.
Methodiek
We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. We gaan hierbij aan de slag met jullie eigen boodschappen die je overtuigender willen maken. Stap voor stap kijken we hoe we deze kunnen bijschaven om op die manier een grotere overtuigingskracht uit te oefenen.
Wetenschappelijke onderbouw
Voor deze opleiding steunen we onder meer op:
Overtuigingstechnieken, Cialidini;
Interpersoonlijk circumplex, Leary;
Elaboration Likelihood Model, Petty & Cacioppo.
Voor wie is deze opleiding?
Voor iedereen die in situaties terecht komt waarbij overtuigingskracht een doorslaggevende rol heeft.