Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

Knowledge On the Spot onder de loep bij POOLSTOK

3/2/2020

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
n de vorige blog kondigden we trots aan dat POOLSTOK een partnership heeft gesloten met Knowledge On the Spot. Dit gebeurde niet zomaar. We geven in deze blog graag een kijkje achter de schermen…

POOLSTOK maakt het makkelijker voor hun vennoten om samen te werken met private spelers op het gebied van onder meer Learning en Development. Dit doen ze door zelf de markt te verkennen en raamcontracten af te sluiten waar hun vennoten dan gebruik van kunnen maken.​
Tijdens twee rondes werd KOS, ons aanbod, onze aanpak en werden onze trainers onder de loep genomen en beoordeeld. Wat had POOLSTOK hierover te zeggen?
Foto

Read More
0 Comments

Een fantastische start van het jaar!

20/1/2020

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
Het nieuwe jaar starten we graag met een aankondiging: samenwerken met ons kan vanaf nu nog makkelijker…

Dit dankzij het partnerschap tussen Knowledge On the Spot en POOLSTOK voor de ontwikkeling van gedragscompetenties en managementtechnieken (Learning & Development).
Zo kunnen we ook in de toekomst samen aan de slag gaan om de mensen uit jouw organisatie te ondersteunen, te begeleiden, op te leiden, …
Foto
Ken je ons nog niet en ben je benieuwd naar onze manier van werken? Of wil je weten voor welke opleidingen je bij ons terecht kunt?

Neem dan een kijkje op de website of stuur een mailtje om eens af te spreken. Je kan ook langskomen op een van één van onze kennismakingssessies. De volgende is op 22 mei!

0 Comments

'De jeugd van tegenwoordig' op de werkvloer

11/12/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
In onze vorige blog hadden we het over het feit dat uitspraken over ‘de jeugd van tegenwoordig’ van alle tijden is, maar belangrijker is even stil te staan bij de jeugd van tegenwoordig die op de arbeidsmarkt terecht komt. Regelmatig krijgen we immers vragen over generatieverschillen op het werk, over hoe de verschillende generaties aan te sturen, te motiveren, …

​
Maar om op deze vragen te antwoorden, is er een andere vraag die eerst aan bod moet komen: zijn er wel echt verschillen tussen de generaties op het werk?

Zijn er verschillen tussen generaties op de werkvloer?

Om op deze vraag een antwoord te geven, doken we de wetenschappelijke literatuur in en vonden we een interessante meta-analyse van Costanza et al.

Costanza en collega’s (2012) legden in totaal 265 wetenschappelijke artikels bij elkaar over generatieverschillen. Ze bekeken welke het meest betrouwbaar waren en kozen uiteindelijk 20 onderzoeken die samen een groep van bijna 20.000 werknemers verspreid over verschillende generaties bevatten, van Traditionelen, over Baby Boomers en Generatie X tot Millennials. Ze gingen na welke verschillen er waren op gebied van...

  • jobtevredenheid
  • toewijding aan de organisatie en
  • ​intentie om een andere job te zoeken.

Foto
Tweetaway: Zijn er verschillen tussen generaties op de werkvloer? Bekijk de resultaten op gebied van jobtevredenheid, toewijding en het zoeken naar een andere job - https://www.koslearning.be/blog/de-jeugd-van-tegenwoordig-op-de-werkvloer via @koslearning #mentorschap #evidencebased #blog


Read More
0 Comments

Proficiat aan de winnaars en laureaten van de Westtoer Innovatie Awards

27/11/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
De voorbije maanden begeleidden we met de hulp van Westtoer verschillende kustondernemers in hun innovatietraject. 

Erg trots zijn we op Eliza Dewaele van Kabine. Zij kaapte immers het brons weg. Met haar innovatietraject trok ze voluit de kaart van innovatief persoonsmanagement. Bij het openen van haar tweede locatie stelde ze haar team volledig samen met mensen die aansluiten bij het concept van de zaak én bij haar eigen persoonlijkheid als zaakvoerder. We zijn heel blij dat we haar in dit hele proces konden ondersteunen en adviseren.
Foto
Hieronder kan je het volledige persbericht van Westtoer lezen.

Read More
0 Comments

Bestaat er zoiets als 'de jeugd van tegenwoordig'?

19/11/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
"Elk van hen zo verwaand en vol van zichzelf, dat ze amper aandacht hebben voor iemand anders […] Ik moet toegeven dat ik het zowel amusant als verontrustend vind […] De simpliciteit en eenvoud van kind te zijn, dat wat kind zijn net zo interessant maakt, is verdwenen.”

Of over een nieuwe “onfatsoenlijke manier van dansen”:
“Je moet maar kijken naar hoe ledenmaten wellustig verstrengeld zijn, hoe lichamen dicht tegen elkaar aandrukken […] om te zien hoe ver we gekomen zijn […] We zien het als onze plicht om elke ouder te waarschuwen om hun dochter niet bloot te stellen aan zulke besmetting.”

Twee uitspraken die we vandaag zouden kunnen horen over ‘de jeugd van tegenwoordig’. Toch zijn deze uitspraken al vrij oud. De eerste komt uit een artikel in een tijdschrift voor moeders in 1853. De tweede uitspraak is nog ouder. Deze komt uit de ‘Times of London’ van 1816, waar de krant het had over wat een onfatsoenlijke dans de Weense wals wel niet was.

We kunnen zelfs nog wat verder teruggaan, tot in de Griekse oudheid om thema’s terug te vinden waarbij het gaat over het verval van de jeugd. Zo vatte Kenneth John Freeman in 1907 al verschillende oude teksten al samen met volgende beschrijving:
“Er wordt veelvuldig aangeklaagd dat kinderen luxe gewoon zijn, slechte manieren hebben, geen respect hebben voor autoriteit of ouderen, …”

Een uitspraak die sinds die tijd verschillende keren ten onrechte in de mond van Socrates wordt gelegd.

Kort samengevat, uitspraken over ‘de jeugd van tegenwoordig’ zijn van alle tijden.
Ook vandaag horen we regelmatig dingen over de generatie die nu op de arbeidsmarkt terechtkomt… Reden genoeg dus om even uit te zoeken of we op de werkvloer generatieverschillen terugvinden.
Benieuwd? Lees dan zeker onze volgende blog… maar wat denken jullie ondertussen?

Foto
Tweetaway: Over de tekortkomingen van "de jeugd van tegenwoordig" wordt al gesproken sinds de oudheid, maar is dit feit of fictie? Wat denk jij? - https://www.koslearning.be/blog/bestaat-er-zoiets-als-de-jeugd-van tegenwoordig via @koslearning #mentorschap #blog #dtv

0 Comments

Onze tips? (Feedback? Alles is perceptie)

22/10/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
Twee weken geleden schreven we een blog over feedback geven. We maakten daarin duidelijk dat feedback geven geen kwestie is van 'one-size fits all'. Bepaalde elementen zijn doorslaggevend. Dat las je toen hier in deze blog: deel 1 en deel 2.

De voorbije twee weken hebben we jullie dagelijks een tip gegeven op onze socialemediakanalen rond feedback geven op basis van deze blog. Voor de mensen die het gemist hebben, zetten we graag hieronder nog even alle tips op een rijtje.​

Foto
Tweetaway:  9 tips rond feedback geven op een rij. Wat is jouw favoriete? - https://ctt.ac/1nbUl+ via @koslearning #effectievefeedback #tipsopeenrijtje #evidencebased #blog


Read More
0 Comments

Feedback? Alles is perceptie (deel2)

3/10/2019

0 Comments

 

Leren en ontwikkelen: 'one size does not fit all'

Foto
De drie vragen uit de eerdere blog lijken op het eerste zicht een goede passe-partout om feedback te formuleren. Toch moeten we ons de vraag stellen of elke persoon wel feedback moet krijgen over dezelfde dingen, op dezelfde manier.
Best is eerst na te denken over de noden de persoon heeft zodat hij/zij optimaal kan leren.
  • Taakgerelateerde feedback, feedback over wat er exact geleerd moet worden en wat er exact moet gebeuren om de taak tot een goed einde te brengen geven we best aan starters.
  • Procesgerelateerde feedback, feedback gericht op hoe dingen moeten gebeuren, vaardigheden en strategisch denken geven we meestal aan die personen die al wat verder in het leerproces staan.
  • Zelfregulerende feedback, feedback die de persoon triggert om zelf na te denken over de relaties tussen taken, om zelf te reflecteren over hoe het gaat en hoe ze moeten bijsturen om het gewenste resultaat te bekomen, is het meest zinvol voor een ‘gevorderde’.
Een belangrijke vraag die de zender best stelt vooraleer hij/zij feedback formuleert, is: wat is de ervaring van de ontvanger?  Is het een beginner? Heeft hij/zij al een bepaalde bekwaamheid? Is hij/zij al op een geavanceerd niveau?

Foto
Tweetaway: Bij feedback gaat het niet over "one size fits all". Afhankelijk van de ervaring van de persoon geef je andere soorten feedback, taakgerelateerd tot zelfregulerend - https://www.koslearning.be/blog/feedback-alles-is-perceptie-deel2 via @koslearning #feedback #evidencebased #blog


Read More
0 Comments

Feedback? Alles is perceptie (deel 1)

26/9/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
Feedback wordt vaak gezien als één van de sterkste tools die we hebben om mensen te helpen om stappen te zetten. Toch is het vaak moeilijk om te definiëren wat nu eigenlijk goede feedback is. Zeker als we ‘goed’ definiëren als ‘effectief’.
Foto

Foto
Tweetaway: In meer dan een derde van de gevallen dat er feedback wordt gegeven, gaan mensen net slechter presteren in plaats van beter. Feedback geven op een manier waarmee mensen aan de slag kunnen gaan, is cruciaal - https://ctt.ac/gC4aO+ via @koslearning #feedback #evidencebased #blog

Vaak wordt verwezen naar een (al wat oudere) meta-analyse van Kluger en DeNisi met confronterende cijfers. Maar liefst in 38% van de gevallen zou feedback zelf een negatief effect hebben op het gedrag van mensen. Dit wil dus zeggen in meer dan een derde van de gevallen mensen net slechter gaan presteren nadat ze feedback hebben gekregen.
Reden te meer om te kijken naar war we best doen wanneer we positieve effecten willen krijgen door feedback te geven.
​

Een belangrijk startpunt is dat we in de eerste plaats best eens nadenken over hoe feedback ontvangen wordt, in plaats van ons te focussen op ‘wat wij absoluut willen meedelen’.
We stellen ons best onderstaande vragen vooraleer we feedback geven:
  • In welke mate ervaart de persoon wat gebeurde zelf als een probleem? Wat betekent dit voor onze manier van feedback geven?
  • Hoe kunnen we de feedback zo formuleren dat de ander deze positief ervaart, als hulp bijvoorbeeld?

Read More
0 Comments

Wanneer doen we best bepaalde taken?

29/8/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
In heel veel situaties is timing van doorslaggevend belang. Denk maar aan atletiekwedstrijden waar het cruciaal is om net op het juiste moment uit de startblokken te schieten. Maar ook op de werkvloer kan timing belangrijk zijn. Wanneer is het bijvoorbeeld de beste moment om bij een bepaalde klant langs te gaan?
In deze blog gaan we dieper in op hoe we best onze eigen dag indelen. Speelt het moment van de dag dat we iets doen, een rol in hoe goed en efficiënt we die taak doen?
Om hier een antwoord op te geven moeten we ons bewust zijn van 2 wetenschappelijke inzichten:
  1. Mensen hebben een bepaald chronotype dat uitlegt op welke momenten van de dag je meer energie hebt.
  2. Doorheen de dag doorlopen mensen typische 3 fases: piek – dip – herstel

Foto
Tweetaway: Het moment van de dag dat we iets doen speelt een rol in hoe goed en efficiënt we die taak doen - https://ctt.ac/cYa3s+ via @koslearning #tijdsgebruik #evidencebased #blog #inzicht

Foto

Read More
0 Comments

Tegenpolen trekken elkaar aan… Of toch niet?

6/11/2018

0 Comments

 
Foto
​Tegenpolen trekken elkaar aan. Het is zeker niet de eerste keer dat u deze zin leest. Jarenlang waren we ervan overtuigd – en u misschien nog steeds – dat de werkelijkheid zo in elkaar steekt. Mensen met tòtaal verschillende karakters trekken elkaar aan, zijn aanvullend en (b)lijken zo de ideale match te zijn. Niet alleen op relationeel vlak, maar ook in organisaties was men doordrongen van deze gedachtegang. Wat de ene niet goed kan, wordt opgevangen door de andere. Ideaal toch?
Toch blijkt dit niet helemaal te kloppen. Niet verschillen, maar wel complementariteit trekt aan. Mensen gaan steeds op zoek naar een context die past bij hun persoonlijkheid en waar men soortgelijke mensen kan tegenkomen. Sociale jongeren – bijvoorbeeld - gaan deel uitmaken van een jeugdbeweging waar ze in contact kunnen komen met anderen én zo andere sociale jongeren leren kennen. Ook in hun zoektocht naar een werkplek, zullen ze op zoek gaan naar een organisatie waar een sociale cultuur (bv door samenwerken) heerst. Op deze manier past hun werkcontext perfect bij hun ‘zijn’ als persoon en komen gelijkaardige persoonlijkheden in eenzelfde organisatie terecht. Zij zullen dan ook ontdekken dat het samenwerken met deze anderen heel vlot verloopt. Aan een half woord hebben zij genoeg om elkaar te begrijpen. Daarnaast zullen de ergernissen beperkt blijven tot een minimum omdat men zichzelf continu herkent in de anderen en men zich kan inleven in zijn/haar gedachtegang. En raad eens wat? In een relatie is dit niet anders. Hoog tijd om een relatiecheck te doen J! 
 
Wil je onderzoeken welke persoonlijkheden aanwezig zijn in jouw team? Ook nieuwsgierig naar de mate waarin jouw teamleden bij elkaar passen? Je kan ons steeds vrijblijvend contacteren of een kijkje nemen op onze pagina’s rond matching en persoonlijkheid.
 
Vrij naar Johnson, M. (2016). Great Myths of Intimate Relationships: Dating, Sex, and Marriage. New Jersey: Wiley-Blackwell.
 
0 Comments
<<Previous

    Categorieën

    All
    Assertiever Worden
    Feedback
    Gastblogs
    Leidinggeven
    Matching
    Mentor Op De Werkplek
    Motivatie
    News@KOS
    Omgaan Met Tijd
    Persoonlijkheid
    Stress Verminderen
    Veranderingen Communiceren

Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
BE 0898.505.654
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact