Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

“Leren is een proces, geen event”

15/12/2016

0 Comments

 
Wat te verwachten?
Een paar weken terug kreeg ik de vraag van Charis of ik geen interesse had in een try-out sessie van een project van een 4-tal KULeuven-studenten uit de richting Pedagogische Wetenschappen. Op vraag van Knowledge On the Spot hadden zij zich verdiept in een wetenschappelijke literatuurstudie om te bekijken hoe je best leertrajecten kon vormgeven die effectief zijn.
 
Enige nieuwsgierigheid is mij niet vreemd en dus had ik maar meteen toegezegd om te komen. Toen ik vanmorgen arriveerde in het KOS-hoofdkwartier in Mechelen wist ik eigenlijk niet goed wat te verwachten. Gelukkig werd één en ander al snel duidelijk na de inleiding van Charis.
Zichzelf in vraag stellen
Knowledge On the Spot draagt, zoals we intussen wel weten, de evidencebased-gedachte hoog in het vaandel. Al hun praktijkgerichte leertrajecten zijn stuk voor stuk wetenschappelijk onderbouwd. Het mooie aan dit verhaal is, vind ik persoonlijk, dat ze niet nalaten om dit principe ook continu op zichzelf toe te passen.  Vandaar hun vraag aan de studenten om na te gaan welke dé bouwstenen zijn van een effectief leertraject.
 
Niet alleen om gerichte en onderbouwde keuzes te kunnen maken, maar tegelijk ook om zich een spiegel voor te houden m.b.t. hun eigen manier van werken. Fantastisch, toch?
Foto
Nieuwe inzichten
Maar genoeg inleiding, laten we ter zake komen. Heeft deze try-out ook iets opgeleverd voor mij? Of, om de favoriete tv-kok van mijn grootmoeder zaliger te parafraseren: “En, wat hebben we dan geleerd vandaag, Peter?”
 
Awel, het zàl wel zijn dat iets geleerd hebben! Niet alleen kregen we een samenhangende, theoretisch opgebouwde presentatie van 4 enthousiaste en gedreven studenten die werd ondersteund door een 5-tal handige fiches. Bovendien leerde ik een paar nieuwe inzichten die ik dan ook terstond heb opgeschreven én getwitterd.
 
Eerst en vooral onthoud ik nu voor eeuwig en 3 dagen de formule van het bevorderen van prestaties, met name dat dit gelijk is aan het PRODUCT van enerzijds het inzetten op Kennis/Vaardigheden/Attitudes én anderzijds het verhogen van MOTIVATIE en het ondersteunen van de gepaste WERKOMGEVING. Of, om het in een formule uit te drukken (mijn vrouw is niet voor niets Licentiate Wiskunde J): P = M x KVA x W. Waarbij ik bij het zien van deze formule me onmiddellijk realiseerde dat ik me –in het uitoefenen van mijn eigen job, het ​adviseren van organisaties en bedrijven rond impactvolle en strategische interne communicatie- steevast hoofdzakelijk concentreer op het KVA-gedeelte.
 
Vervolgens kregen we bevestigd dat we ook bij het opstellen van leerdoelstellingen het SMARTO- (of soms beter nog het SPORT)-principe kunnen toepassen. Weer iets dat we in de communicatie-omgeving kunnen toepassen: IC-objectieven zijn heel vaak moeilijk meetbaar én weinig actiegericht. Dus waarom deze ook niet beter observeerbaar en positief maken?
 
En tenslotte, zoals we allemaal weten, is het geven van concrete voorbeelden vaak heel verhelderend. Iets wat onze 4 studenten stuk voor stuk perfect deden. Al blijft me vooral dat ene, gewéldige voorbeeld van Tijs bij, toen hij zei “Stel bijvoorbeeld: Ik ben allergisch aan de buitenlucht”. No further comments….
 
Natuurlijke partners
Laat me toe om te eindigen met iets wat me persoonlijk nauw aan het hart ligt. Als voorzitter van het BViC (de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie) kom ik vaak in contact met vakgenoten en krijg ik de kans om veel ‘best practices’ te zien. Wat me altijd frappeert is de dualiteit in de verhouding tussen enerzijds IC-experten en anderzijds hr-professionals. Aan de ene kant zijn we natuurlijke partners die wat mij betreft hand in hand moeten strijden voor het welzijn van onze medewerkers, maar aan de andere kant blijken we het in de praktijk vaak o zo moeilijk te hebben om onbevooroordeeld en constructief samen te werken. Gelukkig bewijzen dagen zoals deze dat we veel van elkaar kunnen leren! En dus geloof ik stellig dat het veel sterker is om opleidingen en trainingen voor een gemengd IC-HR publiek te geven, dan om dit elk in hun eigen wereldje te doen.
Foto
En alleen al daarom was het een inspirerende en tegelijk leerrijke dag. Dank daarvoor aan de 4 studenten Pedagogische Wetenschappen van de KULeuven, maar vooral ook aan het gewéldige team van Knowledge On the Spot, met name Charis, Bertit, Maaike, Tessa, Valerie, Audrey en Ingrid. Bij ons in Berlaar-Heikant (of “Balder Haa” zoals we zelf zeggen) noemen ze dat “Goed bezig, dames”!
 
Peter Op de Beeck
alias “een fan”
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Categorieën

    All
    Assertiever Worden
    Feedback
    Gastblogs
    Leidinggeven
    Matching
    Mentor Op De Werkplek
    Motivatie
    News@KOS
    Omgaan Met Tijd
    Persoonlijkheid
    Stress Verminderen
    Veranderingen Communiceren

Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
BE 0898.505.654
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact