Geschreven door Dries De Schutter Feedback wordt vaak gezien als één van de sterkste tools die we hebben om mensen te helpen om stappen te zetten. Toch is het vaak moeilijk om te definiëren wat nu eigenlijk goede feedback is. Zeker als we ‘goed’ definiëren als ‘effectief’.
Vaak wordt verwezen naar een (al wat oudere) meta-analyse van Kluger en DeNisi met confronterende cijfers. Maar liefst in 38% van de gevallen zou feedback zelf een negatief effect hebben op het gedrag van mensen. Dit wil dus zeggen in meer dan een derde van de gevallen mensen net slechter gaan presteren nadat ze feedback hebben gekregen. Reden te meer om te kijken naar war we best doen wanneer we positieve effecten willen krijgen door feedback te geven. Een belangrijk startpunt is dat we in de eerste plaats best eens nadenken over hoe feedback ontvangen wordt, in plaats van ons te focussen op ‘wat wij absoluut willen meedelen’. We stellen ons best onderstaande vragen vooraleer we feedback geven:
Leren en ontwikkelen: goede feedback in 3 vragen
Van goede feedback wordt er eigenlijk verwacht dat het een antwoordt geeft op 3 belangrijke vragen. Deze elementen kunnen expliciet of impliciet opgenomen worden in de feedback
De drie vragen hierboven lijken dus een goede passe-partout om feedback te formuleren. Toch moeten we ons de vraag stellen of elke persoon wel feedback moet krijgen op dezelfde manier, daarover meer in de volgende blog… Vrij naar: Brooks, C., Carroll, A., Gillies, R. M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44(4). Foto door Freepik
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|