Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

Feedback? Alles is perceptie (deel 1)

26/9/2019

0 Comments

 
Geschreven door Dries De Schutter
Feedback wordt vaak gezien als één van de sterkste tools die we hebben om mensen te helpen om stappen te zetten. Toch is het vaak moeilijk om te definiëren wat nu eigenlijk goede feedback is. Zeker als we ‘goed’ definiëren als ‘effectief’.
Foto

Foto
Tweetaway: In meer dan een derde van de gevallen dat er feedback wordt gegeven, gaan mensen net slechter presteren in plaats van beter. Feedback geven op een manier waarmee mensen aan de slag kunnen gaan, is cruciaal - https://ctt.ac/gC4aO+ via @koslearning #feedback #evidencebased #blog

Vaak wordt verwezen naar een (al wat oudere) meta-analyse van Kluger en DeNisi met confronterende cijfers. Maar liefst in 38% van de gevallen zou feedback zelf een negatief effect hebben op het gedrag van mensen. Dit wil dus zeggen in meer dan een derde van de gevallen mensen net slechter gaan presteren nadat ze feedback hebben gekregen.
Reden te meer om te kijken naar war we best doen wanneer we positieve effecten willen krijgen door feedback te geven.
​

Een belangrijk startpunt is dat we in de eerste plaats best eens nadenken over hoe feedback ontvangen wordt, in plaats van ons te focussen op ‘wat wij absoluut willen meedelen’.
We stellen ons best onderstaande vragen vooraleer we feedback geven:
  • In welke mate ervaart de persoon wat gebeurde zelf als een probleem? Wat betekent dit voor onze manier van feedback geven?
  • Hoe kunnen we de feedback zo formuleren dat de ander deze positief ervaart, als hulp bijvoorbeeld?

Leren en ontwikkelen: goede feedback in 3 vragen


Foto
Tweetaway: Feedback geven in 3 vragen? Feeding up, feeding back en feeding forward. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn! - https://ctt.ac/0B52z+ via @koslearning #feedback #evidencebased #blog

Van goede feedback wordt er eigenlijk verwacht dat het een antwoordt geeft op 3 belangrijke vragen. Deze elementen kunnen expliciet of impliciet opgenomen worden in de feedback
  1. Waar ga ik naartoe? (feeding up) – informatie over de doelstellingen
  2. Hoe gaat het? (feeding back) – informatie over waar de persoon op dit moment staat
  3. Wat volgt er? (feeding forward) – informatie die gericht is op verbeteren

De drie vragen hierboven lijken dus een goede passe-partout om feedback te formuleren. Toch moeten we ons de vraag stellen of elke persoon wel feedback moet krijgen op dezelfde manier, daarover meer in de volgende blog…

Vrij naar:

Brooks, C., Carroll, A., Gillies, R. M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44(4).



Foto door Freepik
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Categorieën

    All
    Assertiever Worden
    Feedback
    Gastblogs
    Leidinggeven
    Matching
    Mentor Op De Werkplek
    Motivatie
    News@KOS
    Omgaan Met Tijd
    Persoonlijkheid
    Stress Verminderen
    Veranderingen Communiceren

Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
BE 0898.505.654
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact