Leren en ontwikkelen: 'one size does not fit all'De drie vragen uit de eerdere blog lijken op het eerste zicht een goede passe-partout om feedback te formuleren. Toch moeten we ons de vraag stellen of elke persoon wel feedback moet krijgen over dezelfde dingen, op dezelfde manier. Best is eerst na te denken over de noden de persoon heeft zodat hij/zij optimaal kan leren.
Leren en ontwikkelen: FeedbackOnderstaand schema (Hattie) geeft een mooi overzicht hoe feedback in te zetten in een leercontext. Ok, bij sommige elementen kan je je wel de vraag stellen of het effectief over feedback gaat, maar dat maakt het overzicht niet minder bruikbaar. Wil je nog meer praktische tips? Hou onze twitterfeed in de gaten. De komende week posten we elke dag een concrete tip op basis van het schema hieronder. Vrij naar:
Brooks, C., Carroll, A., Gillies, R. M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44(4). [1] Scaffolding = Bij scaffolding biedt de feedbackgever ondersteuning die steeds net boven het niveau van een de persoon die leert ligt, waardoor de leerling een hoger niveau kan bereiken. Scaffolding is dus een combinatie van het initieel aanbieden van veel ondersteuning en het geleidelijk afbouwen daarvan naarmate expertise toeneemt. Foto door freepik
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|