Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

Feedback? Alles is perceptie (deel2)

3/10/2019

0 Comments

 

Leren en ontwikkelen: 'one size does not fit all'

Foto
De drie vragen uit de eerdere blog lijken op het eerste zicht een goede passe-partout om feedback te formuleren. Toch moeten we ons de vraag stellen of elke persoon wel feedback moet krijgen over dezelfde dingen, op dezelfde manier.
Best is eerst na te denken over de noden de persoon heeft zodat hij/zij optimaal kan leren.
  • Taakgerelateerde feedback, feedback over wat er exact geleerd moet worden en wat er exact moet gebeuren om de taak tot een goed einde te brengen geven we best aan starters.
  • Procesgerelateerde feedback, feedback gericht op hoe dingen moeten gebeuren, vaardigheden en strategisch denken geven we meestal aan die personen die al wat verder in het leerproces staan.
  • Zelfregulerende feedback, feedback die de persoon triggert om zelf na te denken over de relaties tussen taken, om zelf te reflecteren over hoe het gaat en hoe ze moeten bijsturen om het gewenste resultaat te bekomen, is het meest zinvol voor een ‘gevorderde’.
Een belangrijke vraag die de zender best stelt vooraleer hij/zij feedback formuleert, is: wat is de ervaring van de ontvanger?  Is het een beginner? Heeft hij/zij al een bepaalde bekwaamheid? Is hij/zij al op een geavanceerd niveau?

Foto
Tweetaway: Bij feedback gaat het niet over "one size fits all". Afhankelijk van de ervaring van de persoon geef je andere soorten feedback, taakgerelateerd tot zelfregulerend - https://www.koslearning.be/blog/feedback-alles-is-perceptie-deel2 via @koslearning #feedback #evidencebased #blog

Leren en ontwikkelen: Feedback

Onderstaand schema (Hattie) geeft een mooi overzicht hoe feedback in te zetten in een leercontext. Ok, bij sommige elementen kan je je wel de vraag stellen of het effectief over feedback gaat, maar dat maakt het overzicht niet minder bruikbaar.

Wil je nog meer praktische tips? Hou onze twitterfeed in de gaten. De komende week posten we elke dag een concrete tip op basis van het schema hieronder.
Foto
Vrij naar:
Brooks, C., Carroll, A., Gillies, R. M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44(4).


[1] Scaffolding = Bij scaffolding biedt de feedbackgever ondersteuning die steeds net boven het niveau van een de persoon die leert ligt, waardoor de leerling een hoger niveau kan bereiken. Scaffolding is dus een combinatie van het initieel aanbieden van veel ondersteuning en het geleidelijk afbouwen daarvan naarmate expertise toeneemt.

Foto door freepik
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Categorieën

    All
    Assertiever Worden
    Feedback
    Gastblogs
    Leidinggeven
    Matching
    Mentor Op De Werkplek
    Motivatie
    News@KOS
    Omgaan Met Tijd
    Persoonlijkheid
    Stress Verminderen
    Veranderingen Communiceren

Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
BE 0898.505.654
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact