Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

Wat als medewerkers niet (mee) staan te springen voor verandering?

13/9/2017

0 Kommentare

 
Verandering, het lijkt wel het nieuwe buzzwoord! Iedereen komt er ooit mee in aanraking: of het nu om de invoering van een nieuwe werkmethode gaat, de implementatie van software of de verhuis naar een ander gebouw. Maar verandering roept vaak weerstand en onrust op. En de vraag is dan natuurlijk: hoe kan jij veranderingen intern communiceren zodat jouw collega’s geïnspireerd en gemotiveerd zijn om erin mee te gaan?​
Foto
Samen met Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie, organiseerde KOS een dagopleiding waarin we de belangrijkste handvaten voor interne communicatie aanreikten. Eerst brachten we een paar theoretische kaders aan, nadien konden de deelnemers actief aan de slag met het formuleren van zinnen en teksten.
 
Wat blijkt hét sleutelconcept te zijn als het gaat om communicatie? Perceptie! (Nee, niet je intentie!) En hoe we iets percipiëren hangt in de eerste plaats sterk samen met onze persoonlijkheid. Eenzelfde boodschap kan bij de ene persoon heel anders binnenkomen dan bij de andere. De ene staat te springen om die nieuwe werkmethode uit te testen, de ander zou het liefst doen wat hij al 20 jaar lang doet.
​

​Hoe kan je dan toch iedereen meekrijgen? Hier draait het om actie-reactie! Iemand die in weerstand gaat, vertoont ‘tegen-gedrag’. Door te luisteren, toon je begrip en geef je het gevoel dat die persoon er niet alleen voor staat. Nadien kan je argumenten aanhalen waarom de verandering/beslissing/oplossing de beste is. Je creëert geleidelijk aan draagkracht voor de verandering. En vergeet daarbij niet voortdurend na te gaan wat de ander nodig heeft om mee te stappen in deze verandering. Op die manier help je mensen om hun gedrag aan te passen.
 
Had jij gedacht dat psychologie zo’n grote rol speelt bij communicatie?
 
Nu je dit weet: hoe bouw je een tekst op om mensen intern te informeren over veranderingen zonder weerstand uit te lokken? Tip: haal je sprookjesboeken nog eens boven 😉
 
Ben je geïnspireerd geraakt? Heb je vragen? Laat het ons weten!
0 Kommentare

Ihr Kommentar wird veröffentlicht, sobald er genehmigt ist.


Antwort hinterlassen

    Categorieën

    All
    Assertiever Worden
    Feedback
    Gastblogs
    Leidinggeven
    Matching
    Mentor Op De Werkplek
    Motivatie
    News@KOS
    Omgaan Met Tijd
    Persoonlijkheid
    Stress Verminderen
    Veranderingen Communiceren

Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact