Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

Individuele coaching

Individuele coaching is ideaal om in de diepte in te zoomen op een specifieke uitdaging. Het geeft ons de ruimte om alle relevante aspecten in beeld te brengen: de noden van de coachee, zijn/haar persoonlijkheid, motivatie, doelen, de context enz. 
Om resultaten te bereiken, hebben we bij KOS een methodiek uitgewerkt die gebaseerd is op onderzoek naar de meest effectieve methoden uit de pedagogiek, psychologie en behavioral economics. 
​

De KOS-visie op coachen

Omdat wij de effectiviteit van een coaching vooropstellen, hebben wij een aantal fundamentele keuzes gemaakt voor onze aanpak:
  1. We vertrekken vanuit de noden van de coachee, hr, de leidinggevende, het bedrijf
  2. om samen doelen te bepalen, die op hun beurt de basis vormen voor
  3. het bepalen van de aanpak in het coachingstraject en
  4. de coach die we voor het traject voorstellen.

Meer in detail:

1. De noden van de coachee, het bedrijf

​Vooraleer we een coachingstraject opstarten, doen we een uitgebreide nodenanalyse om na te gaan wat de echte uitdaging is voor de coaching:

Wie ervaart de nood?
  • Wil de coachee een tekort wegwerken? Wil deze stappen zetten?
  • Gaat de organisatie een bepaalde richting uit?
  • Zijn andere mensen (de leidinggevende, klanten, medewerkers, …) die aangegeven hebben dat er iets niet loopt zoals gewild?
  • Of… gaat het hier over een combinatie van bovenstaande?

​Op welk coachingsaspect ligt de nadruk? In welke mate is er een behoefte om te werken op…?
  • Het vergroten van de kennis? Het aanleren van vaardigheden? Het veranderen van bepaalde attitudes?
  • De durf van de coachee? Weet de coachee wel hoe het moet maar voelt hij/zij eerder remmingen?
  • Of gaat het hier eerder over ‘willen’? Over de motivatie van de coachee? 

​Hierbij wordt aandacht besteed  aan in welke mate de persoonlijkheid van de coachee, de context waarin hij/zij werkt en de waarden van beiden een invloed heeft op het huidige maar ook het gewenste gedrag?

2. De doelen van de coaching

​Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen we met de coachee de doelen van de coaching, al dan niet samen met hr en/of de direct leidinggevende. Deze doelen worden bij elk gesprek op tafel gelegd. En we gaan na hoever de coachee al staat. We willen immers dat deze laatste stappen zet…

3. Het tijdspad, het traject, de aanpak

Om dit te bereiken, kiezen we een aanpak die effectief is. Onze trajecten duren typisch 3 tot 9 maanden (met uitzondering van een coaching op vaardigheden). Steeds voorzien we maandelijks een contactmoment met de coachee en telefoneren of mailen we tussentijds.

​Voor onze aanpak hebben we een aantal protocollen uitgewerkt. Deze zijn gebaseerd op onderzoek naar de meest effectieve methoden uit de pedagogiek, klinische en arbeidspsychologie, behavioral economics, … bijvoorbeeld:
  • Vaardigheden leren we aan volgens de cumulatieve microtraining
  • Voor remmingen gaan we aan de slag met technieken uit cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • …

​Verloop:
Foto

4. De coach

​Het ligt dan ook voor de hand dat we afhankelijk van de doelstellingen zullen kiezen voor een klinisch psycholoog, een arbeidspsycholoog of een (strategisch) communicatie-expert.

5. Onderzoek

​Deze visie komt overeen met die van een aantal professoren (onder andere F. Anseel) die op dit domein onderzoek doen. 

    Contact

    Heeft u interesse om een coaching bij ons te volgen? Neem dan contact met ons op via dit formulier. 
Verzenden

Verwante opleidingen:

Foto

Medewerkers motiveren

In deze opleiding bekijken we welke hefbomen je kan inzetten om de motivatie van medewerkers te stimuleren of te behouden.
​

Meer info
Foto

Feedback geven

Hoe kan feedback bijdragen om tot gedragsverandering te komen? Wat als iemand er de kantjes afloopt? En hoe zit dat nu met die informele feedbackomgeving?
Meer info
Foto

Charismatisch communiceren

Charismatische mensen krijgen meer gedaan. Gelukkig is charisma niet uitsluitend iets waar je mee geboren wordt, maar zijn heel wat charismatechnieken aan te leren.
Meer info
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact