De manier waarop onze boodschap bij de ander binnenkomt is doorslaggevend voor het succes van onze communicatie. Maar hoe weten we op voorhand dat onze boodschap gepercipieerd worden zoals bij het willen?In deze opleiding leer je wat er gebeurt in het hoofd van de ander wanneer we communiceren. Ook gaan we aan de slag met technieken die ervoor zorgen dat je de perceptie bij de ander kunt sturen.
Inhoud
Perceptie van communicatie
Inzicht in psychologische processen die er spelen bij communiceren;
De rol van resultaats- en mensgerichtheid in communicatie;
Hoe je de perceptie van je communicatie kan sturen.
Doelgericht communiceren
Hoe je best communiceert wanneer je impact, draagvlak, begrip, … wil;
Duidelijkheid creëren bij je publiek.
Weerstand bij communicatie
Hoe je weerstand en emotie kan vermijden;
Hoe je mensen uit weerstand en emotie kan halen.
Methodiek
We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. Die toetsen we aan wetenschappelijke kennis over leidinggeven. We analyseren concrete werksituaties en gaan daarmee aan de slag. Mogelijke werkvormen zijn onder meer casestudy’s, pre-event reviews, argumentatieoefening met stellingen, after-event review op eigen case, …
Wetenschappelijke onderbouw
Voor deze opleiding steunen we onder meer op:
Interpersoonlijk circumplex, Leary;
Voor wie is deze opleiding?
Voor die persoon (en we maken het allemaal wel eens mee) die soms het gevoel heeft dat zijn/haar communicatie fout begrepen wordt, weerstand oproept of niet gehoord wordt.