Knowledge On the Spot
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact

 Hoe opleidingen afstemmen op het gewenste leerresultaat?

Een lerende organisatie creëren op de werkvloer, hoe doe je dat? Als hr-manager, trainer of opleider is het een uitdaging om een opleiding(straject) te kiezen/ontwikkelen waarbij het gewenste leerresultaat verkregen wordt. Het is hierbij belangrijk dat de leerdoelen, de leeractiviteiten en de evaluatie op elkaar afgestemd zijn, vertrekkende vanuit de nodenanalyse (cf. principe van constructive alignment). In deze sessie gaan we samen na hoe je het leren in de organisatie optimaal kan stimuleren met het uiteindelijke doel om tot duurzame verandering te komen.

Inhoud

Het principe van ‘constructive alignment’
  • Verkrijgen van inzicht in het principe van ‘constructive alignment’;
  • Doorlopen van de stappen om een effectieve opleiding te ontwikkelen.
Nodenanalyse
  • Stilstaan bij de meerwaarde van een nodenanalyse die verder gaat dan de klassieke intake;
  • Uitvoeren van een degelijke nodenanalyse vanuit verschillende invalshoeken;
  • Bevragen van het leervermogen en de persoonlijkheid van deelnemers;
  • Peilen naar informatie over de ‘readiness’ van de organisatie.
Leerdoelstellingen
  • Het belang van het opstellen van leerdoelstellingen;
  • Mensen betrekken bij het bepalen van leerdoelstellingen;
  • Formuleren van leerdoelstellingen voor hr, voor de deelnemer en zijn/haar leidinggevende.
Leerprincipes en werkvormen
  • Aan de hand van de doelen de beste aanpak kiezen;
  • Bepalen van effectieve en passende methodieken om het leren te faciliteren;
  • Nagaan welke elementen niet werken of zelfs een negatief effect hebben.
Evaluatie en einde
  • Stimuleren van transfer, nl. het geleerde omzetten in de praktijk;
  • Evalueren van de resultaten van de opleiding;
  • Bekijken van het proces van de opleiding, van de intake tot de evaluatie.

Methodiek

We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. Die toetsen we aan wetenschappelijke kennis over het ontwikkelen van opleidingen. We werken stap voor stap een opleidingstraject uit zodat elke deelnemer elke fase effectief uitgetest heeft na het traject.

Wetenschappelijke onderbouw

Voor deze opleiding steunen we onder meer op…
  • Constructive alignment van Biggs;
  • Effective training van Blanchard en Thacker.

Voor wie is deze opleiding? 

Deze opleiding werd ontwikkeld voor hr-managers, opleidingsverantwoordelijken, trainers en opleiders die effectieve opleidingen willen organiseren om duurzame verandering te realiseren in de organisatie.

    Contact

    Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie over deze opleiding. 
Verzenden
Foto
Foto
Knowledge On the Spot
Bruul 12/1
2800 Mechelen
info@koslearning.be
Privacy en cookie policy
Foto
  • Home
  • Over KOS
  • KOS Learning
    • Leidinggeven
    • Communiceren
    • Opleiden
    • Selectie
    • Veerkracht
    • Verandering
  • Begeleidingstrajecten
    • Doelgericht samenwerken
    • Samenwerken vanuit verschillen
    • Samen doelstellingen bepalen
    • Veranderingstrajecten
    • Individuele coaching
    • Intervisie
  • Blog
  • Contact