Over feedback is al veel verteld, maar niet alles is even juist. Hoog tijd om feedback te bekijken vanuit onderzoek en dit onderzoek te vertalen naar de praktijk. Hoe kan feedback bijdragen om tot gedragsverandering te komen? Hoe zetten we feedback in in een leerproces? Wat als iemand er de kantjes afloopt? En hoe zit dat nu met die informele feedbackomgeving?
Inhoud
Onder de loep
Uitdagingen op het vlak van feedback;
Effecten van feedback in cijfers;
Feedbackmythes.
Feedback
Definiëren van het concept ‘feedback’;
Feedback als middel, niet als doel op zich;
Welke feedback geef ik om collega’s iets aan te leren
Feedback als ondersteuning bij gedragsverandering;
Feedback geven als er iets mis loopt.
Voorwaarden van goede feedback
Benoemen van elementen die bijdragen tot de acceptatie van feedback;
Voeren van constructieve feedbackgesprekken.
Niet elke medewerker is hetzelfde
Verschillen in acceptatie van feedback tussen werknemers;
Feedback aanpassen aan het individu;
Omgaan met mensen met faalangst, een laag zelfbeeld, veel zelfvertrouwen.
Gedragsverandering
Benoemen van de verschillende fasen om tot gedragsverandering te komen;
De rol van feedback in veranderprocessen;
Op een effectieve manier reageren op herval naar oud gedrag.
Naar een informele feedbackomgeving
Voorwaarden voor een informele feedbackomgeving;
De betekenis van ‘een informele feedbackomgeving’ voor jou;
Nagaan welk gedrag men verwacht van medewerkers;
De eerste stappen naar het inrichten van een informele feedbackomgeving.
Methodiek
We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. Die toetsen we aan wetenschappelijke kennis over feedback. We analyseren concrete werksituaties en bespreken de aanpak. Mogelijke werkvormen zijn onder meer casestudy’s, pre-event reviews, perceptieoefeningen,…
Voor wie?
Voor leidinggevenden die hun communicatievaardigheden op het vlak van feedback willen aanscherpen.