Werken aan gedragsverandering bij de lokale overheid
Hoe krijg je mensen mee als je nieuwe werkprocessen uittekent? Welke valkuiken zijn er als je plaats- en tijdonafhankelijk werken ivoert? Wat als er meer ingezet wordt op klantgerichtheid? Of als de prikklok wordt afgeschaft?
Gedrag veranderen is niet gemakkelijk. Mensen hebben ingesleten gewoontes, zien niet altijd de noodzaak van de verandering in of zijn zich niet bewust van hun (foutieve) gedrag. Daardoor zullen sommige mensen er moeilijk aan beginnen of na verloop van tijd mee ophouden. Nieuw gedrag stimuleren is dan ook een hele uitdaging en levert vaak niet het verhoopte resultaat op. Wij gingen op zoek naar wetenschappelijke modellen die een goede houvast bieden om gedragsverandering succesvol te implementeren. Die vertalen we samen met u naar een concreet plan om uw uitdaging aan te gaan.
Inhoud
Hefbomen van gedragsverandering
Inzicht in welke fasen mensen doorlopen om tot gedragsverandering te komen;
Hefbomen die gebruikt kunnen worden om gedragsverandering te faciliteren;
De impact van context en omgeving op gedrag.
Mensen in beweging krijgen
Hoe je mensen motiveert om effectief te veranderen;
Rol van descriptieve normen.
Valkuilen bij gedragsverandering
Waarom weten hoe het moet meestal niet voldoende is;
Hoe je met herval in het oude gedrag kan omgaan.
Doelgroep
Leidinggevenden, managers en communicatiemedewerkers die voor een moeilijke uitdaging op het vlak van gedragsverandering staan en daarin ondersteuning kunnen gebruiken.