Opleiding: De mentor en onze leerjongere,It's a match!
Leerjongeren en nieuwe medewerkers brengen bij werkplekleren en duaal leren meer tijd door op de werkplek dan op de schoolbanken. Onderzoek toont aan dat de match tussen lerende, mentor en werkplek cruciaal is om optimaal te kunnen leren. Het is tijd dat er tijdens het matchingsproces verder gekeken wordt dan enkel naar oppervlakkige factoren, zoals afstand tussen woon- en werkplaats van de leerling.
Inhoud
Het matchingsproces
Inzicht krijgen in bepalende factoren van het matchingsproces;
Nagaan, bevragen en meten van deze factoren.
Oppervlakkige factoren
Bespreken van factoren die het meest voor de hand liggend zijn in het matchingsproces;
De afstand tussen woon- en werkplaats meenemen in het matchingsproces;
Nagaan van voorkennis en ervaring van de leerling op een snelle, efficiënte manier.
Factoren die vaak over het hoofd gezien worden
Bespreken van elementen die minstens even belangrijk zijn in het matchingsproces;
Leren kennen van de persoonlijkheid van de leerjongere en de mentor;
Bepalen van de leerstrategie van de leerjongere;
Nagaan en afstemmen van de waarden van de leerjongere en de mentor.
Het maken van een match die leren en veranderen stimuleert
Verkrijgen van constructieve frictie die leerjongeren uitdaagt maar niet ontmoedigt;
Uitdagingen bieden die jongeren in staat stelt hun competenties te vergroten.
Methodiek
We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. Die toetsen we aan wetenschappelijke kennis over matching. We analyseren hierbij concrete situaties en bespreken de huidige aanpak. Mogelijke werkvormen zijn onder meer uittesten van matchingtools, uitwerken van checklists, vragenlijsten, …
Doelgroep
Deze opleiding richt zich op sectororganisaties, opleidingsorganisaties, stagebegeleiders en trajectbegeleiders, leerkrachten die het matchingsproces willen verbeteren.