Hoe kan ik jongeren, starters of anciens opleiden voor het uitvoeren van een functie of takenpakket waarin nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes vereist zijn? En op welke manier kan ik deze medewerkers op de werkvloer verder ondersteunen en begeleiden om duurzame verandering(en) te verkrijgen? In deze opleiding gaan we samen na welke aspecten belangrijk zijn om mensen tijdens de opleiding effectief te laten leren en hoe je medewerkers kan begeleiden on-the-job.
Inhoud
Bouwstenen van een goede opleiding
Het voorbereiden van de opleiding
Bepalen van de noden voor de opleiding;
Vaststellen van de leerdoelstellingen gekoppeld aan de noden;
Effectieve werkvormen kiezen en uitwerken om het leren te faciliteren.
Het uitvoeren van de opleiding
Deelnemers de noodzaak laten voelen om stappen te zetten tot verandering;
Het bewust kiezen van een houding als trainer t.o.v. de lerenden tijdens de opleiding;
De interactie stimuleren tussen lerenden onderling en tussen de lerenden en trainer tijdens de opleiding.
Na het uitvoeren van de opleiding
Stimuleren van transfer, nl. het geleerde omzetten in de praktijk;
De resultaten van de opleiding evalueren.
Het stimuleren van continu informeel leren on-the-job
Instructies geven, deze opvolgen;
Geven van opbouwende, coachende feedback die duurzame verandering stimuleert;
Leren van elkaar;
De eerste stappen naar een informele feedbackomgeving.
Methodiek
We vertrekken vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers. Die toetsen we aan wetenschappelijke kennis over opleiden. Tijdens de opleiding gaan deelnemers aan de slag met de eigen opleiding: delen ervan worden uitgewerkt en getest. Mogelijke werkvormen zijn onder meer het uitwerken van draaiboeken, casestudy’s, werksessies, pre-event reviews, after-event review op eigen case, …
Wetenschappelijke onderbouw
Voor deze opleiding steunen we onder meer op…
Constructive alignment van Biggs
Effective training van Blanchard en Thacker
Feedbackproces van Ilgen, Fisher en Taylor
Voor wie is deze opleiding?
Deze opleiding is ontwikkeld voor mensen uit verschillende sectoren die jongeren, starters of anciens willen opleiden en begeleiden in het vergaren en eigen maken van nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes om tot duurzame verandering te komen in hun job.