Hoe kan ik een verhuis naar een nieuw administratief centrum, een overname, een nieuw werkproces, … communiceren? In deze opleiding analyseren we de communicatie van veranderingen op zo’n manier dat je inzicht krijgt in die elementen van je uitleg die de verandering stimuleren of net tegenwerken.
Inhoud
Onder de loep
Gangbare praktijken;
Dingen die je beter niet (meer) doet volgens onderzoek;
Wat wel werkt volgens onderzoek.
De rol van de communicatieverantwoordelijke, leidinggevende, hr, de CEO bij het communiceren van veranderingen
Inspireren van mensen, richting geven en het belang van een visie, ambitie;
De verandering begeleiden, mensen ondersteunen, leidinggevenden opleiden;
Het faciliteren bij de verandering, medewerkers betrekken;
Voorwaarden om deze rollen op te nemen.
Communiceren vanuit de perceptie van de ander
Analyse van de doelgroep;
Het belang van persoonlijkheid bij de perceptie van de boodschap;
Het belang van de readiness van de organisatie voor de verandering;
Andere factoren die de perceptie beïnvloeden;
Analyse van de boodschap voor deze doelgroep;
Spreken/schrijven in functie van het doel;
Acceptatie vergroten en mensen in beweging krijgen.
Gespreksstructuren als hulp
Duidelijkheid en rust bieden;
Wat ik zeg als de medewerkers, betrokkenen nog niet op de hoogte zijn van de verandering;
Een boodschap formuleren wanneer er weerstand is of als de wandelgangen hun werk gedaan hebben.
Methodiek
Nadat een aantal inzichten op een interactieve manier aangeleerd zijn, werken we samen met de deelnemers concrete veranderboodschappen uit. Hierbij werken we zo realistisch mogelijk en focussen we onszelf op boodschappen die de deelnemers ook effectief moeten geven aan een bepaalde doelgroep.
Voor wie is deze opleiding?
Communicatie-verantwoordelijken en hr-medewerkers die mensen willen meekrijgen in een verandering en de weerstand hierbij tot een minimum willen beperken;
Leidinggevenden die voor veranderingen staan en met vragen zitten over hoe ze dit moeten aanpakken;
Leidinggevenden die in het verleden al veranderingen gecommuniceerd hebben die niet zo goed gelopen zijn.